Én a természet vagyok. És te ki vagy?

Új, nagyon elgondolkodtató videó a WWF-től. Arról, hogy mik vagyunk és mik nem, hogy kik vagyunk és kik nem.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

WWF természet vissza a természethez ki vagy?

Ütős videóvál állt elő a WWF, amiről kár lenne feleslegesen beszélni, elég csupán a szöveg szabadfordítása, illetve maga a videó:

„Nem a főnököm nem fogadott hívása vagyok. Sem az ezernyi elolvasatlan emailem. Nem a tennivalólistám vagyok. Nem a lájkok vagyok a Facebook profilomon, sem az ebédszünetben elfogyasztott gyorskaja. Én a vállaimra hulló falevél vagyok. A fű vagyok a talpam alatt, a szél, ami a fák között fúj. A kövek között folyó víz vagyok, a föld, ami az ujjaim közt morzsolódik el.
Én a meghozott döntéseim összessége vagyok”

A blog követése Facebookon.

2 Tovább

6 tipp, hogy intelligensebbnek nézz ki

Szeretnél okosabbnak látszani az új esztendőben? Íme hat tipp hozzá, melyekről tudományos vizsgálatokkal állapították meg, hogy intelligensebb, okosabb külsőt kölcsönöznek használójuknak.                                                                                                                                                                                                           

IQ okos intelligencia okosnak tűnni intelligensnek tűnni IQ látszat IQ és külső okosság

Forrás: jezebel.com

1. Használjuk a középső nevünk kezdőbetűjét

Furcsának tűnhet, de a kutatások arra mutattak rá, hogy a középső nevünk kezdőbetűjének használata pozitívan befolyásolja a megítélésünket. Azok az emberek ugyanis, akik kiírják a ezt az egyetlen kis betűt, jobb megítélés alá esnek szociális státuszukat és intelligenciájukat tekintve.

IQ okos intelligencia okosnak tűnni intelligensnek tűnni IQ látszat IQ és külső okosság

2. Vegyük fel a szemkontaktust

A szemkontaktusról eddig is tudtuk, hogy fontos, ám azt kevésbé sejtettük, hogy az IQ megítélésénél is szerepet kap. Ha valakinek a szemébe nézünk miközben beszélünk vele, akkor az szintén hozzájárul ahhoz, hogy okosabbnak érzékeljenek minket.

3. Figyeljünk arra, hogy mit iszunk

Azt is kimutatták már, hogy – nem meglepő módon – azok az emberek, akik alkoholos itallal a kezükben mászkálnak, kevésbé tűnnek intelligensnek. Még akkor is, ha ez az ital például egy jó bor, ami ugyebár kevésbé megvetendő, mint mondjuk egy pohár kevert. Éppen ezért érdemes az olyan italokat választani, amikről nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy alkoholtartalmúak-e vagy sem (pl. jó választás lehet ilyen szempontból a vodka szódával vagy naranccsal). No meg persze odafigyelni, hogy ne vigyük túlzásba az alkoholfogyasztást.

IQ okos intelligencia okosnak tűnni intelligensnek tűnni IQ látszat IQ és külső okosság

4. Használjunk grafikont

A vizsgálatok eredményei és a hétköznapi tapasztalatok is egyaránt azt támasztják alá, hogy az emberek könnyebben vagy jobban elhisznek bármit, ha az tudományos alapúnak tűnik. Klasszikus példa erre a grafikonok használata, amivel jól tudjuk, hogy állandóan megtévesztenek (vagy legalábbis próbálnak megtéveszteni) minket. Ebből kifolyólag a grafikonok használata sem egy utolsó szempont az okos mivoltunk látszatának megteremtéséhez, fenntartásához.

5. Viseljünk szemüveget

Nem újdonság, hogy a szemüveg viseletét igen gyakran a tudományossággal, tudással hozzuk összefüggésbe. Erre több tanulmány is rávilágít. Ezek azt mondják, hogy azoknál az embereknél, akik szemüveget hordanak magasabb IQ-ra és kompetensségre asszociálunk – pusztán a szemüveg miatt.

IQ okos intelligencia okosnak tűnni intelligensnek tűnni IQ látszat IQ és külső okosság

6. Kerüljük a nagy szavakat, használjunk egyszerű nyelvet

Első ránézésre talán meglepőnek tűnik a listánk utolsó pontja, de a helyzet az, hogy a nagy szavak, idegen kifejezések vagy szakkifejezések használata épp az ellenkező hatást válthatja ki, mint amit szeretnék. Ennek oka, hogy azok az emberek, akik nem pontosan vagy nem a helyzetnek megfelelően használják ezeket, sokkal butábbnak tűnnek. A tanulság tehát, hogy csak akkor használjuk az efféle kifejezéseket, ha biztosak vagyunk a jelentésükben.

Hogy honnan tudjuk mindezt? Ebből a nagyon stílusos tudományos videóból:

A blog követése Facebookon.

1 Tovább

Gusztustalan a törölközője, avagy milyen sűrűn mossuk a törölközőnket?

Van, aki ritkábban, és van, aki sűrűbben vált törölközőt. De ki cselekszik helyesen? Aki heti rendszerességgel mossa ki törölközőjét, vagy aki több hetet is vár ezzel? Mi a kényelmetlen igazság a törölköző-tisztántartás ügyében?                                                                                                                                                                                                                                                                                             

törölköző törölközőmosás törölköző mosása tisztaság törölköző tisztántartása

Többé-kevésbé ismert tény, hogy a törölközőnk sok-sok baktériumnak és gombának ad otthont. Ehhez jönnek még az elhalt bőrsejtek, illetve a az anyagcsere nyomán keletkező váladékok. Egyszóval a kellemetlen igazság, hogy a törölközőnk igencsak undorító.

A törölközőnk az egyik legoptimálisabb közeg a baktériumok tenyésztésére, ugyanis nedves, meleg és semleges PH-értékű. Mindemellett az elhalt bőrsejtek és az egyéb sejttörmelékek nagyszerű táplálékforrást biztosítanak a mikrobáknak. Ezek legtöbbje nem árt nekünk, mivel a saját testünkből származnak, ám ha valakivel netalántán megosztanánk a törölközőnket, akkor máris kapcsolatba kerülünk más szervezetek organizmusaival (pl. a Staphylococcus nevű baktériummal). Ez keléseket és fertőzéseket okozhat, ezért szokták a közös törölköző használatának kerülését javasolni a szakemberek.

Na de akkor mi is az igazság? Milyen gyakran kéne kimosnunk ezt a baktériumtenyészetet, amit törölközőnek hívunk? A tudósok nem heti vagy napi időtartamot jelölnek meg, hanem a használat számához kötik a törölközőcsere időpontját, méghozzá:

maximum 3 használat után a mosógépbe kéne hajítanunk a törölközőnket.

És ehhez jön még, hogy két használat között mindig meg kell szárítani, mivel a nyirkos törölköző a baktériumtenyésztés melegágya. Vagyis összességében elmondható, hogy feltehetőleg az Ön törölközője is undorító, és valószínűleg nem mossa kellő rendszerességgel. Itt a videó, amiből mindezt tudjuk:

A blog követése Facebookon.

2 Tovább

B. É. Ú. K. 

Néhány ez évi elgépeléssel kívánok boldog és sikerekben gazdag új évet a blog olvasóinak:

Atrocicás (atrocitás)
Hozzádadó szemlélet (hozzáadó szemlélet)
súlyelemzés (súlyemelés)
honalap (honlap – egy szövegen belül 3x)
mellékezetes (emlékezetes)
szexualitársa (szexualitása)
meglapozottnak (megalapozottnak)
mindneki (mindenki - ez a leggyakoribb elgépelés a mai napig)

Találkozunk a következő évben is:
Mindenki másképp egyforma

0 Tovább

4+1 hatékony tanulási stratégia az újévre

Miután a szilveszteri buli kábulatából magukhoz tértek, a hallgatók gőzerővel koncentrálnak a tanulásra, hiszen kezdődik a vizsgaidőszak második felvonása. Íme 4+1 stratégia, amivel eredményesebbek lehetnek, persze nemcsak ők, hanem bárki, aki tanulásra adja a fejét a következő esztendőben.

tanulás tanulási módszerek tanulási technikák hatékony tanulást pomodoro reflektálás felidézés fogalmi háló tudás tanuló diák tanulókártya tudni life lonf learning LLL

Az, hogy mit kell megtanulnunk általában adott, ám az, hogy hogyan, nem mindig egyértelmű. Az iskolában ugyanis legtöbbször csupán a megtanulandó ismereteket közlik, arra viszont kevésbé fektetnek hangsúlyt, hogy milyen módszereket, stratégiákat alkalmazzon a tanuló. Sebaj: íme 4+1 hatékony tanulási stratégiai, amivel valóban eredményesebbé tehető a tanulási folyamat

.

1. Tanulókártyák, avagy erőltesd meg magad a felidézésnél

Ez talán az egyik legkevésbé szórakoztató stratégia a tanulásban, de tény, hogy az egyik leghatékonyabb is. Különösképpen akkor, ha nagy mennyiségű információt, ismeretjellegű tudást kell elsajátítanunk. Hogy miért? Mert nagyjából ugyanúgy működik, mint a súlyemelés:

feszegetni kell a határokat, hogy a teherbírásunk egyre nagyobb legyen.

Ezt tehetjük úgy, hogy kikérdezzük vagy kikérdeztetjük magunkat, de alkalmazhatunk szókártyákat is. Ennek lényege, hogy a kártya egyik oldalán az adott fogalom, kulcsszó van, a másikon pedig annak kifejtése, definíciója.

2. Az egyszerű információk csapdája

Ha számunkra egyszerű dolgokat tanulunk, akkor gyakori, hogy átsiklunk lényeges információk felett. Itt nem kell feltétlenül könyvekben található ismeretekre gondolnunk. Elég csak felidéznünk egy olyan hétköznapi esetet, mint amikor megkeressük az interneten azt a címet, ahova szeretnénk eljutni. Utca, házszám, esetleg csengő – és hopp, mikor már majdnem odaértünk, már nem is emlékszünk pontosan az információkra. Éppen ezért

érdemes még az egyszerű, könnyű tananyagrészeknél is vissza-visszatérni az egyes részegységek főbb pontjaihoz

vagy még jobb, ha kulcsszavakból álló jegyzetet készítünk. Ilyenkor ugyanis elkerülhető az a hiba, hogy felszínesen tanulunk meg valamit.

tanulás tanulási módszerek tanulási technikák hatékony tanulást pomodoro reflektálás felidézés fogalmi háló tudás tanuló diák tanulókártya tudni life lonf learning LLL

3. Új ismeretek régi tudáselemekhez való kapcsolása

Bizonyára már mindenkinek volt olyan élménye, hogy egy teljesen új ismeret megtanulásánál eszébe jutott valami olyasmi, hogy „ez olyan, mint” vagy „ez azzal van összefüggésben, hogy”. Ez azért lehetséges, mert mindannyian rendelkezünk egy úgynevezett fogalmi hálóval, amiben az információkat egymáshoz kapcsoljuk. Akárcsak egy halászhálónál, úgy

a mi fogalmi hálónknál is az a leghatékonyabb, ha minél apróbbak a lyukak, vagyis ha az új ismereteket képesek vagyunk hozzákapcsolni a már meglévő tudáselemekhez.

Ennek az egyik legjobb módja a tanulás szempontjából, ha hétköznapi példák segítségével sajátítjuk el az új anyagot.

4. Reflektálás

Talán néhányan ismerik azt az anekdotát, amikor a professzor meséli a kollégáinak az előző kurzusán történteket: elmondtam a tételt, és láttam a hallgatóim szemén, hogy nem értik. Elmondtam nekik még egyszer, és láttam, hogy még mindig nem értik. Aztán elmondtam harmadszor is, és akkor végre én magam is megértettem.

Ha reflektálunk arra, amit éppen végzünk – legyen az a tanulás vagy a munkánk – akkor jóval nagyobb hatékonyságot tudunk elérni az adott dologban.

tanulás tanulási módszerek tanulási technikák hatékony tanulást pomodoro reflektálás felidézés fogalmi háló tudás tanuló diák tanulókártya tudni life lonf learning LLL

Egy idei kutatás például azt mutatta ki, hogy azok a munkavállalók, akik 15 percre reflektáltak az aznapi feladatvégzésükre, 22,8%-kal jobb teljesítményt nyújtottak, mint a kontrollcsoport tagjai. Hogy miért nem szoktuk ezt megtenni? Egész egyszerűen azért, mert úgy érezzük, hogy időpocsékolás, hiszen ilyenkor nem a konkrét feladatvégzés történik. Az igazság azonban az, hogy a reflektálás segítségével sokkal jobban elmélyíthető a tudásunk, így könnyebb lesz előhívnunk.

+1 A paradicsom

Létezik egy tanulástechnikai módszer, amelyet sajnos nagyon kevesen ismernek, pedig rendkívül eredményesen tanulhatunk a segítségével. Ennek aneve pomodoro, ami olaszul paradicsomot jelent. A módszer végtelenül egyszerű: kijelöli az ember, hogy mit fog csinálni, és csak azzal foglalkozik 20-25 percig, majd 5 perc szünetet tart, amikor tilos a feladattal kapcsolatos dolgokkal foglalkozni, és ismét jön egy 20-25 perces blokk, és így tovább, 4-5-ször megismételve, majd egy nagyobb szüntet tartva. Az időt mérni kell, és amint letelik a kijelölt idő, azonnal váltani. A trükk annyi, hogy

abban a 20-25 percben nem kalandozunk el másfele, nincs e-mail, Facebook, Youtube, csakis az adott feladat.

Gondoljunk csak bele: mennyi mindent csinálunk, ha nekiülünk tanulni vagy bárminemű olyan feladatot végezni, amit nem igazán akarunk. Lefőzünk egy kávét, kimegyünk dohányozni, chatelünk, elkalandozunk az internet érdekesebb és kevésbé érdekes cikkein. Aztán azt vesszük észre, hogy az égvilágon semmit nem haladtunk a feladatunkkal.

tanulás tanulási módszerek tanulási technikák hatékony tanulást pomodoro reflektálás felidézés fogalmi háló tudás tanuló diák tanulókártya tudni life lonf learning LLL

Aki szeretné kipróbálni ez utóbbi módszert, íme egy hasznos kis segédprogram hozzá.


 

A blog követése Facebookon.

0 Tovább

Mindenki másképp egyforma

blogavatar

Az emberek hülyék - gyakran mondjuk ezt a legkülönfélébb dolgok miatt. De mi vajon mások vagyunk-e? Mit mond a tudomány erről? A blog célja, hogy közéleti eseményeken keresztül mutassa be: a sok-sok köztünk lévő különbség ellenére, mégis milyen hasonlóak vagyunk.

Utolsó kommentek