Pár napja a vezető hírek között szerepel Zacher Gábor baljóslatú kijelentése, hogy pár éven belül 1 millióra nőhet Magyarország alkoholistáinak száma. Az ország legismertebb toxikológusának valószínűleg igaza is van, hisz tény, hogy rengetegen küzdenek alkoholproblémákkal idehaza. De mi állhat ennek a hátterében? Szegénység? Lélektani tényezők? Média?
A jelenlegi 800 ezerről (amiből 550 ezer hímnemű) 1 millióra nőhet az alkoholisták száma Magyarországon, mivel „olyan utánpótlás-nevelés van, hogy a Puskás Ferenc Akadémia ahhoz képest kutya füle” – mondta Zacher Gábor az M1 vasárnap reggeli műsorában. Azt is hozzátette, hogy
„nagyjából olyan 2,5 millió a nagyivóknak a száma”
illetve, hogy:
„nem a mennyiségtől válik valaki alkoholistává, hanem hogy mennyire épül bele ez valójában az életébe”
Vagyis nem az elfogyasztott alkoholmennyiség a probléma, hanem a szokássá vált alkoholfogyasztás. Az mindegy – ahogy a szakember szavaiból is kiderül –, hogy ez pár sör, egy pohár bor vagy tekintélyesebb mennyiségű tömény. De miért válhat szokássá az ivás egy ember életében?
Az egyik lehetséges magyarázatot sokan a szegénységben látják. Tény, hogy az alkoholizmus számos esetben szegénységgel is társul, ám több szakember, például Elekes Zsuzsanna úgy véli, hogy
a szegénység önmagában nem vezet alkoholizmushoz,
ugyanis nem a valós anyagi helyzet, hanem sokkal inkább a vélt, szubjektív vélekedés a saját anyagi helyzetről, ill. a megfosztottságérzet mutat összefüggést az alkoholizálással.
Ezzel némileg összefüggésben Kardos György vegyészmérnök arra következtetésre jutott, hogy az alkoholt fogyasztók csak egy része lesz rendszeres ivó, mégpedig
társas-lélektani okokból.
Harmadik lehetőségként okolhatjuk a médiát (mint oly sok másért). Többen például Tibi atya oldalával kapcsolták össze valamilyen módon Zacher kijelentését, amire az „atya” reagált is. Többek között ezt írja (Zacher véleményével végig teljes mértékben egyetértve):
Az érvelés helytálló olyan szempontból, hogy valóban értelmetlen egyetlen médiumot kipécézni és hibáztatni. Azonban nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a médiának milyen nagy a társadalomra gyakorolt hatása van.
Ha a társadalom általánosságban azt az üzenetet kapja, hogy az alkoholfogyasztás teljesen normális, akkor az emberek egy jelentős része legitimnek fogja érezni, hogy ő is iszik.
Tehát nem az a baj, hogy egyes oldalak humorosan közelítik meg a témát, hanem hogy ezáltal az ivás mint pozitív jelenség jelenik meg úgy, hogy a negatívumok és a veszélyek háttérbe szorulnak. Ez persze abból is adódik, amit Zacher mond, hogy Magyarországnak nincs alkoholstratégiája, ami mindenképp magában kellene, hogy foglalja a média szerepét, hatását. Például ilyen és ehhez hasonló videók segítségével a másik, negatív oldal is erősödhetne:
Összességében tehát nem nevezhetünk ki egyértelműen egyetlen tényezőt az alkoholizmus legfőbb okaként, ám tény, hogy a fentiekben felsoroltak mind-mind kisebb-nagyobb mértékben hozzájárulnak az alkoholizmus meglétéhez és növekedéséhez. Természetesen ez a probléma már ősidők óta fennáll és valószínűleg fenn is fog maradni az idők végezetéig. Ám attól még az nem törvényszerű, hogy ne próbáljuk meg legalább valamelyest fékezni, csökkenteni a probléma mértékét.
A blog követése Facebookon.
Utolsó kommentek