12 szokás, amitől boldogabbak leszünk – tudományos alapon

Mindenki számára más jelenti a boldogságot. Egyesek számára iszonyatosan örömteli pillanatokat tud okozni egy tál pacalpörkölt, míg mások már csak a szó hallatán is viszolyognak. Ám van 12 szokás, amikről tudományos vizsgálatok bizonyították, hogy örömtelibbé teszik a mindennapjainkat.                                                                                                                             

boldogság boldog ember happy mosoly öröm vidámság flow be happy 12 tény örömteli pszichológia

Mindannyian szeretnénk egy kicsit boldogabbak lenni. Ám hogy hogyan érhetjük mindezt el, azt már kevésbé világos. Persze számos életvezetési cikk és aforizma ad nekünk tanácsot a témában, de ezek többségében tudománytalan, szubjektív vélemény. Ám van 12 olyan tipp, tény, amely a tudományos vizsgálatokra alapozva segít a boldogságunk megtalálásában. Íme ezek a hozzájuk tartozó kutatásokkal együtt:

1. Szex

Valószínűleg mindenki tisztában van azzal, amit több kutatás is kimutatott, méghozzá hogy a szex boldogabbá teszi az embereket. Ám van egy bizonyos határszám, ami felett már nincs meg ezen plusz hozadéka. Egyes vizsgálatok szerint a heti egynél több szex nem ad semmiféle többletet a boldogság terén.

Forrás: Social, Psychological, and Personality Science

boldogság boldog ember happy mosoly öröm vidámság flow be happy 12 tény örömteli pszichológia


2. Állatok

„Minél több emberrel találkozom, annál jobban szeretem a kutyámat” – valahogy így szól az a szállóige, ami azért valljuk be, hogy nem alaptalan. Pláne ha azt is figyelembe vesszük, hogyt több vizsgálat is bizonyította: a házi kedvenceikkel töltött idő boldogabbá tesz minket.

Forrás: Journal of Personality and Social Psychology, Aging & Mental Health

3. Lenyűgöző dolgok felfedezése

Egy kutatás azt mutatta ki, hogy a bámulatos dolgok növelik az emberek időérzékelését, alternatív döntéshozatalaikat, és nem utolsósorban a közérzete minőségét is javítják. Tehát próbáljunk meg minél több lélegzetelállító dolgot találni az életünkben!

Forrás: Psychological Science


4. Rendszeres testmozgás

Az egészségügyi szakemberek szinte mindig kiemelik a rendszeres mozgás pozitív hatását az egészségünkre nézve. De hogy függ össze ez a boldogsággal? Nos, a kutatások azt bizonyítják, hogy rendszeres testmozgás összefüggésben áll az alacsonyabb stressz- és depressziószinttel, ami hosszútávon a boldogságszint növekedésével jár. Tehát mozgás!

Forrás: U.S. Department of Health and Human Services, Current Opinion in Psychiatry , Anxiety and Depression Association of America


5. Természetben töltött idő

Köztudott, hogy az urbanizáció összefüggésben áll a mentálhigiénés betegségek számának a növekedésével, ám az a tudomány számára sem világos, hogy pontosan miért. Ami azonban bizonyos, hogy a természetben eltöltött időnek rendkívül pozitív hatása van a lelkiállapotunkra és a boldogságunkra nézve. Egy vizsgálat például azt mutatta ki, hogy egy városon kívüli 90 perces séta után a tesztalanyok arról számoltak be, hogy kevesebbet rágódnak a problémákon. Továbbá a neurális aktivitás szintje is csökkent az agyuk azon területén, ami elsősorban a mentális betegségekkel függ össze.

Forrás: PNAS, Journal of Health Psychology, Global Environmental Change

boldogság boldog ember happy mosoly öröm vidámság flow be happy 12 tény örömteli pszichológia

6. Mások segítése

Sokan vélik úgy, hogy a boldogság legfőbb forrása a pénz – ez nem meglepő. Az azonban már igen, hogy ebből kiindulva néhány kutató nagyjából azt bizonyította, hogy a másokra költött pénz sokkal jobban boldogít, mint a saját magunkra fordított összegek.

Forrás: Science

7. Zene

Azok az emberek, akik zenét hallgatnak és/vagy maguk is zenélnek valamilyen formában, boldogabbak, mint a zene iránt kevésbé fogékony embertársaik. Ez azzal magyarázható, hogy a zene erőteljes hatással van a szenzomotoros és a kognitív folyamatokon túl az érzelmeinkre is. Persze nem mindegy az sem, hogy milyen zenét választunk hangulatunk javítására.

Forrás: Annals of the New York Academy of Sciences, American Journal of Public Health

8. Mosoly

A mosolygásról több ízben is kimutatták, hogy növeli a jó közérzetet – nemcsak a miénket, hanem a környezetünkben lévőkét is (az viszont nem mindegy, hogy valódi-e a mosoly vagy sem). Mosolyogjunk tehát sokat!

Forrás: Biological Psychology

9. Igazi barátok és a velük eltöltött idő

Több kutatás is kimutatta már, hogy a boldogabb emberek egyik jellemzője, hogy tartalmas baráti kapcsolatokkal rendelkeznek. Ezen kívül pedig rendkívül fontos, hogy a barátaikkal együtt töltött időt személyesen élik meg. Nem a Facebook előtt ülve, nem telefonon keresztül, hanem élőben.

Forrás: PLoS One

boldogság boldog ember happy mosoly öröm vidámság flow be happy 12 tény örömteli pszichológia

10. Írás

No de nem akármit. Az emberek, akik leírják az érzéseiket, különösképpen a pozitívakat, sokkal boldogabbak. Úgyhogy ideje tollat ragadni és leírni például azt, hogy mennyire örülünk ennek az információnak!

Forrás: Clinical Psychology Review


11. Megbocsájtás

Ha valami fáj nekünk, akkor dühösek, szomorúak vagy éppen bosszúsak vagyunk, igazságtalannak érezzük a dolgot, egyszóval negatív érzelmekkel rendelkezünk. Ezeknek van egy olyan gonosz tulajdonságuk, hogy kiszorítják a pozitív érzelmeket, azaz meggátolják a boldogságunkat. Érdemes tehát megpróbálkozni a megbocsájtással, még ha nehezünkre esik is.

Forrás: Mayo Clinic

12. Megfelelő folyadékbevitel

Közismert tény, hogy a megfelelő vízfogyasztás rendkívül fontos a szervezetünk számára. Ám általában csak az egészségügyi szempontokat szoktak előkerülni a téma kapcsán, az örömteli élettel összefüggésben már ritkábban emlegetik a vízfogyasztás jelentőségét. Pedig még az enyhe dehidratáltság is képes morcossá tenni az embert, nemhogy egy nagyobb mértékű. Éppen ezért, ha elég vizet biztosítunk a szervezetünk számára, boldogabbak leszünk.

Forrás: British Journal of Nutrition


 

A blog követése Facebookon.

0 Tovább

A boldogság tudománya: a boldogság képlete és 7 eleme

Mi a boldogság képlete? Az egyik bulvárlap tudni véli, ám nehogy higgyünk neki! Inkább nézzük meg, hogy mit mond a tudomány a boldogságról. Ceolhói és oravecznórai életbölcseletektől mentes boldogságposzt következik. Képlettel, tudományos megközelítéssel, valódi tényekkel.                                                                                                                                                                     

boldog boldogság flow Csíkszentmihályi happy öröm vidámságTegnap jelent meg egy cikk, mely azzal kecsegteti az olvasókat, hogy sikerült megfejteni azt a nagyjából az emberiséggel egyidős kérdést, hogy mi a boldogság kulcsa. Az iromány többek között azt javasolja nekünk, hogy együnk pulykát, és legyünk minimum 20 percet a szabadban, illetve közöl néhány olyan „tényt” (pl. hogy hol élnek a legboldogabb emberek), amikhez forrást nem rendel. Szóval hiteltelen és nem adja meg a boldogság képletét, bármennyire is szeretnénk. Ámde arra sarkall, hogy összeszedjünk néhány tudományos tényt a boldogságról.

Az első, hogy a képlet egyébként valóban létezik,

ám köszönőviszonyban sincs a cikkben közöltekkel. Brit idegtudósok felállítottak egy képletet (a kutatásról: itt), aminek segítségével nem kevesebb mint 18 ezer ember boldogságát tudták megjósolni. Mindezt úgy, hogy összehasonlították az események elvárt és valós kimenetelét. Íme a varázsképlet:

boldog boldogság flow Csíkszentmihályi happy öröm vidámságNe ijedjen meg, ha nem érti! A kutatás vezetője összefoglalta a lényeget, méghozzá, hogy

a boldogság nem annak függvénye, hogy a dolgok hogyan alakulnak, hanem hogy a vártnál jobban vagy rosszabbul.

Más megközelítést használt a magyar (erdélyi) származású Csíkszentmihályi Mihály (aki egyébként nevének kiejtését így magyarázza az amerikaiaknak: chiks send me high azaz 'csajok adjatok egy ötöst').

boldog boldogság flow Csíkszentmihályi happy öröm vidámság

Kutatásának alapját – a kérdőíves vizsgálatokon, interjúkon, teszteken túl – egy teljesen új módszer képezte, melynek neve Élményértékelő Mintavételi Eljárás. A vizsgált személyeket felszerelték egy elektromos személyhívóval (csipogóval), amiegy héten keresztül rendszertelen időközönként, átlagosan napi nyolcszor szólalt meg. Amikor ez megtörtént a tesztalany kitöltött egy rövid kérdőívet arról, mennyire érzi magát boldognak egy hétfokú skálán, mit csinál éppen, mire gondol. Csikszentmihályi azt találta, hogy

a boldogság alapja a flow, azaz a jelenség, amikor olyan mértékben feloldódunk egy tevékenységben,  hogy minden más jelentéktelenné válik mellette.

Ilyenkor az élmény maga lesz olyan élvezetes, hogy a tevékenységet bármi áron folytatni akarjuk, pusztán önmagáért. Nem számít semmi más, csakis az adott tevékenység. Csíkszentmihályi a flownak egyébként hét fő elemét, jellemzőjét is meghatározta, amik a következőek:

1. A cselekvés és a figyelem egybeolvadása

2.Világos célok és visszacsatolás

3. Felkészültséget igénylő feladat

4. Feladatra való összpontosítás

5. A kontroll paradoxona

6. Az éntudat elvesztése

7. Időérzék elvesztése

(Ezekről lásd bővebben: itt.)

(Folytatás következik...)

A blog követése Facebookon.

1 Tovább

Mindenki másképp egyforma

blogavatar

Az emberek hülyék - gyakran mondjuk ezt a legkülönfélébb dolgok miatt. De mi vajon mások vagyunk-e? Mit mond a tudomány erről? A blog célja, hogy közéleti eseményeken keresztül mutassa be: a sok-sok köztünk lévő különbség ellenére, mégis milyen hasonlóak vagyunk.

Utolsó kommentek