Egy-egy komolyabb tanulmány megírása nem könnyű feladat, legyen az szakdolgozat, tudományos cikk vagy disszertáció. A folyamatnak az egyik legfontosabb eleme az, hogy milyen viszony áll fenn az író és a témavezetője között. Íme 9 klasszikus típus a szellem-témavezetőtől a szexpartnerekig.                                                                                        

phd doktorandusz hallgató konzulens témavezető kapcsolat szakdolgozat doktori disszertáció

Egy témavezető általában nem csupán koordinálja a hallgatója munkáját. Ennél jóval szélesebb szereprepertoárral rendelkezik, amibe beletartozhat a tanár mellett például a mentor vagy a mecénás szerepkör is. Persze ez nagyban függ a témavezető stílusától, és úgy általában véve a közte és hallgatója közötti viszonytól. Lássuk a 9 tipikus ilyen kapcsolattípust!

1. A haverok

Nem meglepő a tudományban sem, hogy valakinek a valakije kerül be különböző pozíciókba. Ezt hívjuk protekciónak. Ennek egy tipikus esete vagy enyhébb altípusa, amikor a konzulens és a jelölt nagyon jóban vannak. Közös sörözések, kisebb-nagyobb szívességek – ezek természetes és jó dolgok. Az már kevésbé, hogy a kapcsolatban kevésbé hangsúlyos a tudományos munka.

2. A szellem-témavezető

Ehhez valószínűleg nem kell túl sok magyarázatot fűzni. Ő az, aki nagyon ritkán látható személyesen, de ha mégis, akkor is épp nincs ideje a hallgatóra. E-mailekre nagyon ritkán vagy sohasem válaszol, telefonszámot vagy nem ad, vagy ha igen, nem veszi fel a telefonját. Legfeljebb nagyon elszánt, önálló munkavégzésre képes diákoknak megfelelő. Akiknek segítségre van szüksége azoknak egy rémálom.

phd doktorandusz hallgató konzulens témavezető kapcsolat szakdolgozat doktori disszertáció

Forrás: ddftherapy.com

3. A szexpartnerek

Előfordul, hogy a konzulens szemet vet a hallgatójára, vagy éppen fordítva, a hallgatónak tetszik meg a témavezető. Ritkább esetben is-is. Egyszerű a helyzet: a fiatal jelöltnek általában a külső adottságai vonzóak az idősebb számára, az idősebbnek pedig az elért eredményei, presztízse, tudása, ami imponáló. Ennek következtében szexuális kapcsolatba megy át a viszony, amiből persze ritkán lesz tartós kapcsolat, mivel a témavezetőnek legtöbbször már van egy.

4. A kákán is csomó

Arról az esetről van szó, amikor a konzulens a szellemi kínzást választja eszközéül. Ez azzal jár, hogy nagyjából semmi sem jó, amit a hallgató produkál, mindent ellenőriz, mindent javíttat. A megbeszélésekre gyomorideggel megy a jelölt, az aktuális irományokat százszor átnézi mielőtt átküldené. Habár a témavezető nem feltétlen rossz szándékkal alkalmazza ezt a módszert (hanem inkább a fejlesztés igényével), mégsem hat pozitívan a másik félre. A hallgató könnyen érezheti azt, hogy értéktelen és nem elég a tudása ahhoz, amit csinál.

5. A viszonzatlan vonzalom

Bizonyára mindenki találkozott már viszonzatlan vonzalommal, nem meglepő hát, hogy a témavezető-hallgató viszonyban is megtörténik az ilyesmi. Ilyenkor vagy elrejti érzéseit az egyik fél a másik elől vagy valamilyen módon tudtára adja. Nincs is ezzel semmi gond, ameddig ez a fél nem a hatalmával visszaélő konzulens.

phd doktorandusz hallgató konzulens témavezető kapcsolat szakdolgozat doktori disszertáció

Forrás: i.kinja-img.com

6. A tanácsadó

Előfordul az is, hogy a konzulens nemcsak a szakmai dolgokban segít és ad tanácsot, hanem az élet más területén is. Ennek oka, hogy több élettapasztalattal rendelkezik, mint hallgatója. Ez egy nagyon jó dolog, csak nagyon ritka, hisz a témavezetőnek ez nem érdeke és nem is feltétlen képes ilyesmire.

7. A klónozás

Klasszikus eset. A doktorandusz (vagy ritkább esetben a sima hallgató) továbbviszi konzulense témájával együtt az ő nézeteit, elméletét, mintegy lemásolja a témavezetőjét. Ez nyilván jó olyan szempontból, hogy stabil hátteret nyújt, biztonságérzetet ad, de valljuk be őszintén: nem sok kreativitást igényel.

8. Az olcsó munkaerőképzés

Az sem ritka a tudományos életben. A hallgatóra mindenféle, gyakorlatilag titkárnői vagy asszisztensi munkákat sóznak rá. Ő lesz a tanszék második számú titkárnője/titkára. A saját tudományos tevékenysége kevésbé lényeges, ellenben az apró, piszlicsáré tanszéki dolgok annál inkább, így hosszú időre „az ugráltatható”, másodlagos szerepkörbe kerül.

phd doktorandusz hallgató konzulens témavezető kapcsolat szakdolgozat doktori disszertáció

Forrás: moly.hu

9. A kollégaképzés

Végül a legegészségesebb és legoptimálisabb kapcsolat mindkét fél részéről a partneri viszony, a kollégaképzés. Ilyenkor egyenrangúak a felek, a témavezető elismeri a jelölt értékeit és szerepét, munkájuk jelentőségét (természetesen viszont is). A konzulens segít, irányt mutat és számíthat rá a a partnere, de ehhez olyan személy szükséges, aki képes arra, hogy méltó partner legyen.

Update (az egyik ismerősöm, Tőkés Hédi egy újabb típussal egészítette ki a listát):

 
+1 A pióca

"Amikor a hallgató/doktorandusz olybá veszi, hogy a témavezető az ő "szolgája". Szabályosan zaklatja, azt gondolja, a témavezető számára ő az egyetlen, a legfontosabb. Olyanok, mint a piócák" 

Forrás: Iflscience.com

A blog követése Facebookon.