Egy-egy komolyabb tanulmány megírása nem könnyű feladat, legyen az szakdolgozat, tudományos cikk vagy disszertáció. A folyamatnak az egyik legfontosabb eleme az, hogy milyen viszony áll fenn az író és a témavezetője között. Íme 9 klasszikus típus a szellem-témavezetőtől a szexpartnerekig.
Egy témavezető általában nem csupán koordinálja a hallgatója munkáját. Ennél jóval szélesebb szereprepertoárral rendelkezik, amibe beletartozhat a tanár mellett például a mentor vagy a mecénás szerepkör is. Persze ez nagyban függ a témavezető stílusától, és úgy általában véve a közte és hallgatója közötti viszonytól. Lássuk a 9 tipikus ilyen kapcsolattípust!
1. A haverok
Nem meglepő a tudományban sem, hogy valakinek a valakije kerül be különböző pozíciókba. Ezt hívjuk protekciónak. Ennek egy tipikus esete vagy enyhébb altípusa, amikor a konzulens és a jelölt nagyon jóban vannak. Közös sörözések, kisebb-nagyobb szívességek – ezek természetes és jó dolgok. Az már kevésbé, hogy a kapcsolatban kevésbé hangsúlyos a tudományos munka.
2. A szellem-témavezető
Ehhez valószínűleg nem kell túl sok magyarázatot fűzni. Ő az, aki nagyon ritkán látható személyesen, de ha mégis, akkor is épp nincs ideje a hallgatóra. E-mailekre nagyon ritkán vagy sohasem válaszol, telefonszámot vagy nem ad, vagy ha igen, nem veszi fel a telefonját. Legfeljebb nagyon elszánt, önálló munkavégzésre képes diákoknak megfelelő. Akiknek segítségre van szüksége azoknak egy rémálom.
3. A szexpartnerek
Előfordul, hogy a konzulens szemet vet a hallgatójára, vagy éppen fordítva, a hallgatónak tetszik meg a témavezető. Ritkább esetben is-is. Egyszerű a helyzet: a fiatal jelöltnek általában a külső adottságai vonzóak az idősebb számára, az idősebbnek pedig az elért eredményei, presztízse, tudása, ami imponáló. Ennek következtében szexuális kapcsolatba megy át a viszony, amiből persze ritkán lesz tartós kapcsolat, mivel a témavezetőnek legtöbbször már van egy.
4. A kákán is csomó
Arról az esetről van szó, amikor a konzulens a szellemi kínzást választja eszközéül. Ez azzal jár, hogy nagyjából semmi sem jó, amit a hallgató produkál, mindent ellenőriz, mindent javíttat. A megbeszélésekre gyomorideggel megy a jelölt, az aktuális irományokat százszor átnézi mielőtt átküldené. Habár a témavezető nem feltétlen rossz szándékkal alkalmazza ezt a módszert (hanem inkább a fejlesztés igényével), mégsem hat pozitívan a másik félre. A hallgató könnyen érezheti azt, hogy értéktelen és nem elég a tudása ahhoz, amit csinál.
5. A viszonzatlan vonzalom
Bizonyára mindenki találkozott már viszonzatlan vonzalommal, nem meglepő hát, hogy a témavezető-hallgató viszonyban is megtörténik az ilyesmi. Ilyenkor vagy elrejti érzéseit az egyik fél a másik elől vagy valamilyen módon tudtára adja. Nincs is ezzel semmi gond, ameddig ez a fél nem a hatalmával visszaélő konzulens.
6. A tanácsadó
Előfordul az is, hogy a konzulens nemcsak a szakmai dolgokban segít és ad tanácsot, hanem az élet más területén is. Ennek oka, hogy több élettapasztalattal rendelkezik, mint hallgatója. Ez egy nagyon jó dolog, csak nagyon ritka, hisz a témavezetőnek ez nem érdeke és nem is feltétlen képes ilyesmire.
7. A klónozás
Klasszikus eset. A doktorandusz (vagy ritkább esetben a sima hallgató) továbbviszi konzulense témájával együtt az ő nézeteit, elméletét, mintegy lemásolja a témavezetőjét. Ez nyilván jó olyan szempontból, hogy stabil hátteret nyújt, biztonságérzetet ad, de valljuk be őszintén: nem sok kreativitást igényel.
8. Az olcsó munkaerőképzés
Az sem ritka a tudományos életben. A hallgatóra mindenféle, gyakorlatilag titkárnői vagy asszisztensi munkákat sóznak rá. Ő lesz a tanszék második számú titkárnője/titkára. A saját tudományos tevékenysége kevésbé lényeges, ellenben az apró, piszlicsáré tanszéki dolgok annál inkább, így hosszú időre „az ugráltatható”, másodlagos szerepkörbe kerül.
9. A kollégaképzés
Végül a legegészségesebb és legoptimálisabb kapcsolat mindkét fél részéről a partneri viszony, a kollégaképzés. Ilyenkor egyenrangúak a felek, a témavezető elismeri a jelölt értékeit és szerepét, munkájuk jelentőségét (természetesen viszont is). A konzulens segít, irányt mutat és számíthat rá a a partnere, de ehhez olyan személy szükséges, aki képes arra, hogy méltó partner legyen.
Update (az egyik ismerősöm, Tőkés Hédi egy újabb típussal egészítette ki a listát):
+1 A pióca
"Amikor a hallgató/doktorandusz olybá veszi, hogy a témavezető az ő "szolgája". Szabályosan zaklatja, azt gondolja, a témavezető számára ő az egyetlen, a legfontosabb. Olyanok, mint a piócák"
Forrás: Iflscience.com
A blog követése Facebookon.
Utolsó kommentek