Gusztustalan a törölközője, avagy milyen sűrűn mossuk a törölközőnket?

Van, aki ritkábban, és van, aki sűrűbben vált törölközőt. De ki cselekszik helyesen? Aki heti rendszerességgel mossa ki törölközőjét, vagy aki több hetet is vár ezzel? Mi a kényelmetlen igazság a törölköző-tisztántartás ügyében?                                                                                                                                                                                                                                                                                             

törölköző törölközőmosás törölköző mosása tisztaság törölköző tisztántartása

Többé-kevésbé ismert tény, hogy a törölközőnk sok-sok baktériumnak és gombának ad otthont. Ehhez jönnek még az elhalt bőrsejtek, illetve a az anyagcsere nyomán keletkező váladékok. Egyszóval a kellemetlen igazság, hogy a törölközőnk igencsak undorító.

A törölközőnk az egyik legoptimálisabb közeg a baktériumok tenyésztésére, ugyanis nedves, meleg és semleges PH-értékű. Mindemellett az elhalt bőrsejtek és az egyéb sejttörmelékek nagyszerű táplálékforrást biztosítanak a mikrobáknak. Ezek legtöbbje nem árt nekünk, mivel a saját testünkből származnak, ám ha valakivel netalántán megosztanánk a törölközőnket, akkor máris kapcsolatba kerülünk más szervezetek organizmusaival (pl. a Staphylococcus nevű baktériummal). Ez keléseket és fertőzéseket okozhat, ezért szokták a közös törölköző használatának kerülését javasolni a szakemberek.

Na de akkor mi is az igazság? Milyen gyakran kéne kimosnunk ezt a baktériumtenyészetet, amit törölközőnek hívunk? A tudósok nem heti vagy napi időtartamot jelölnek meg, hanem a használat számához kötik a törölközőcsere időpontját, méghozzá:

maximum 3 használat után a mosógépbe kéne hajítanunk a törölközőnket.

És ehhez jön még, hogy két használat között mindig meg kell szárítani, mivel a nyirkos törölköző a baktériumtenyésztés melegágya. Vagyis összességében elmondható, hogy feltehetőleg az Ön törölközője is undorító, és valószínűleg nem mossa kellő rendszerességgel. Itt a videó, amiből mindezt tudjuk:

A blog követése Facebookon.

2 Tovább

4+1 hatékony tanulási stratégia az újévre

Miután a szilveszteri buli kábulatából magukhoz tértek, a hallgatók gőzerővel koncentrálnak a tanulásra, hiszen kezdődik a vizsgaidőszak második felvonása. Íme 4+1 stratégia, amivel eredményesebbek lehetnek, persze nemcsak ők, hanem bárki, aki tanulásra adja a fejét a következő esztendőben.

tanulás tanulási módszerek tanulási technikák hatékony tanulást pomodoro reflektálás felidézés fogalmi háló tudás tanuló diák tanulókártya tudni life lonf learning LLL

Az, hogy mit kell megtanulnunk általában adott, ám az, hogy hogyan, nem mindig egyértelmű. Az iskolában ugyanis legtöbbször csupán a megtanulandó ismereteket közlik, arra viszont kevésbé fektetnek hangsúlyt, hogy milyen módszereket, stratégiákat alkalmazzon a tanuló. Sebaj: íme 4+1 hatékony tanulási stratégiai, amivel valóban eredményesebbé tehető a tanulási folyamat

.

1. Tanulókártyák, avagy erőltesd meg magad a felidézésnél

Ez talán az egyik legkevésbé szórakoztató stratégia a tanulásban, de tény, hogy az egyik leghatékonyabb is. Különösképpen akkor, ha nagy mennyiségű információt, ismeretjellegű tudást kell elsajátítanunk. Hogy miért? Mert nagyjából ugyanúgy működik, mint a súlyemelés:

feszegetni kell a határokat, hogy a teherbírásunk egyre nagyobb legyen.

Ezt tehetjük úgy, hogy kikérdezzük vagy kikérdeztetjük magunkat, de alkalmazhatunk szókártyákat is. Ennek lényege, hogy a kártya egyik oldalán az adott fogalom, kulcsszó van, a másikon pedig annak kifejtése, definíciója.

2. Az egyszerű információk csapdája

Ha számunkra egyszerű dolgokat tanulunk, akkor gyakori, hogy átsiklunk lényeges információk felett. Itt nem kell feltétlenül könyvekben található ismeretekre gondolnunk. Elég csak felidéznünk egy olyan hétköznapi esetet, mint amikor megkeressük az interneten azt a címet, ahova szeretnénk eljutni. Utca, házszám, esetleg csengő – és hopp, mikor már majdnem odaértünk, már nem is emlékszünk pontosan az információkra. Éppen ezért

érdemes még az egyszerű, könnyű tananyagrészeknél is vissza-visszatérni az egyes részegységek főbb pontjaihoz

vagy még jobb, ha kulcsszavakból álló jegyzetet készítünk. Ilyenkor ugyanis elkerülhető az a hiba, hogy felszínesen tanulunk meg valamit.

tanulás tanulási módszerek tanulási technikák hatékony tanulást pomodoro reflektálás felidézés fogalmi háló tudás tanuló diák tanulókártya tudni life lonf learning LLL

3. Új ismeretek régi tudáselemekhez való kapcsolása

Bizonyára már mindenkinek volt olyan élménye, hogy egy teljesen új ismeret megtanulásánál eszébe jutott valami olyasmi, hogy „ez olyan, mint” vagy „ez azzal van összefüggésben, hogy”. Ez azért lehetséges, mert mindannyian rendelkezünk egy úgynevezett fogalmi hálóval, amiben az információkat egymáshoz kapcsoljuk. Akárcsak egy halászhálónál, úgy

a mi fogalmi hálónknál is az a leghatékonyabb, ha minél apróbbak a lyukak, vagyis ha az új ismereteket képesek vagyunk hozzákapcsolni a már meglévő tudáselemekhez.

Ennek az egyik legjobb módja a tanulás szempontjából, ha hétköznapi példák segítségével sajátítjuk el az új anyagot.

4. Reflektálás

Talán néhányan ismerik azt az anekdotát, amikor a professzor meséli a kollégáinak az előző kurzusán történteket: elmondtam a tételt, és láttam a hallgatóim szemén, hogy nem értik. Elmondtam nekik még egyszer, és láttam, hogy még mindig nem értik. Aztán elmondtam harmadszor is, és akkor végre én magam is megértettem.

Ha reflektálunk arra, amit éppen végzünk – legyen az a tanulás vagy a munkánk – akkor jóval nagyobb hatékonyságot tudunk elérni az adott dologban.

tanulás tanulási módszerek tanulási technikák hatékony tanulást pomodoro reflektálás felidézés fogalmi háló tudás tanuló diák tanulókártya tudni life lonf learning LLL

Egy idei kutatás például azt mutatta ki, hogy azok a munkavállalók, akik 15 percre reflektáltak az aznapi feladatvégzésükre, 22,8%-kal jobb teljesítményt nyújtottak, mint a kontrollcsoport tagjai. Hogy miért nem szoktuk ezt megtenni? Egész egyszerűen azért, mert úgy érezzük, hogy időpocsékolás, hiszen ilyenkor nem a konkrét feladatvégzés történik. Az igazság azonban az, hogy a reflektálás segítségével sokkal jobban elmélyíthető a tudásunk, így könnyebb lesz előhívnunk.

+1 A paradicsom

Létezik egy tanulástechnikai módszer, amelyet sajnos nagyon kevesen ismernek, pedig rendkívül eredményesen tanulhatunk a segítségével. Ennek aneve pomodoro, ami olaszul paradicsomot jelent. A módszer végtelenül egyszerű: kijelöli az ember, hogy mit fog csinálni, és csak azzal foglalkozik 20-25 percig, majd 5 perc szünetet tart, amikor tilos a feladattal kapcsolatos dolgokkal foglalkozni, és ismét jön egy 20-25 perces blokk, és így tovább, 4-5-ször megismételve, majd egy nagyobb szüntet tartva. Az időt mérni kell, és amint letelik a kijelölt idő, azonnal váltani. A trükk annyi, hogy

abban a 20-25 percben nem kalandozunk el másfele, nincs e-mail, Facebook, Youtube, csakis az adott feladat.

Gondoljunk csak bele: mennyi mindent csinálunk, ha nekiülünk tanulni vagy bárminemű olyan feladatot végezni, amit nem igazán akarunk. Lefőzünk egy kávét, kimegyünk dohányozni, chatelünk, elkalandozunk az internet érdekesebb és kevésbé érdekes cikkein. Aztán azt vesszük észre, hogy az égvilágon semmit nem haladtunk a feladatunkkal.

tanulás tanulási módszerek tanulási technikák hatékony tanulást pomodoro reflektálás felidézés fogalmi háló tudás tanuló diák tanulókártya tudni life lonf learning LLL

Aki szeretné kipróbálni ez utóbbi módszert, íme egy hasznos kis segédprogram hozzá.


 

A blog követése Facebookon.

0 Tovább

12 szokás, amitől boldogabbak leszünk – tudományos alapon

Mindenki számára más jelenti a boldogságot. Egyesek számára iszonyatosan örömteli pillanatokat tud okozni egy tál pacalpörkölt, míg mások már csak a szó hallatán is viszolyognak. Ám van 12 szokás, amikről tudományos vizsgálatok bizonyították, hogy örömtelibbé teszik a mindennapjainkat.                                                                                                                             

boldogság boldog ember happy mosoly öröm vidámság flow be happy 12 tény örömteli pszichológia

Mindannyian szeretnénk egy kicsit boldogabbak lenni. Ám hogy hogyan érhetjük mindezt el, azt már kevésbé világos. Persze számos életvezetési cikk és aforizma ad nekünk tanácsot a témában, de ezek többségében tudománytalan, szubjektív vélemény. Ám van 12 olyan tipp, tény, amely a tudományos vizsgálatokra alapozva segít a boldogságunk megtalálásában. Íme ezek a hozzájuk tartozó kutatásokkal együtt:

1. Szex

Valószínűleg mindenki tisztában van azzal, amit több kutatás is kimutatott, méghozzá hogy a szex boldogabbá teszi az embereket. Ám van egy bizonyos határszám, ami felett már nincs meg ezen plusz hozadéka. Egyes vizsgálatok szerint a heti egynél több szex nem ad semmiféle többletet a boldogság terén.

Forrás: Social, Psychological, and Personality Science

boldogság boldog ember happy mosoly öröm vidámság flow be happy 12 tény örömteli pszichológia


2. Állatok

„Minél több emberrel találkozom, annál jobban szeretem a kutyámat” – valahogy így szól az a szállóige, ami azért valljuk be, hogy nem alaptalan. Pláne ha azt is figyelembe vesszük, hogyt több vizsgálat is bizonyította: a házi kedvenceikkel töltött idő boldogabbá tesz minket.

Forrás: Journal of Personality and Social Psychology, Aging & Mental Health

3. Lenyűgöző dolgok felfedezése

Egy kutatás azt mutatta ki, hogy a bámulatos dolgok növelik az emberek időérzékelését, alternatív döntéshozatalaikat, és nem utolsósorban a közérzete minőségét is javítják. Tehát próbáljunk meg minél több lélegzetelállító dolgot találni az életünkben!

Forrás: Psychological Science


4. Rendszeres testmozgás

Az egészségügyi szakemberek szinte mindig kiemelik a rendszeres mozgás pozitív hatását az egészségünkre nézve. De hogy függ össze ez a boldogsággal? Nos, a kutatások azt bizonyítják, hogy rendszeres testmozgás összefüggésben áll az alacsonyabb stressz- és depressziószinttel, ami hosszútávon a boldogságszint növekedésével jár. Tehát mozgás!

Forrás: U.S. Department of Health and Human Services, Current Opinion in Psychiatry , Anxiety and Depression Association of America


5. Természetben töltött idő

Köztudott, hogy az urbanizáció összefüggésben áll a mentálhigiénés betegségek számának a növekedésével, ám az a tudomány számára sem világos, hogy pontosan miért. Ami azonban bizonyos, hogy a természetben eltöltött időnek rendkívül pozitív hatása van a lelkiállapotunkra és a boldogságunkra nézve. Egy vizsgálat például azt mutatta ki, hogy egy városon kívüli 90 perces séta után a tesztalanyok arról számoltak be, hogy kevesebbet rágódnak a problémákon. Továbbá a neurális aktivitás szintje is csökkent az agyuk azon területén, ami elsősorban a mentális betegségekkel függ össze.

Forrás: PNAS, Journal of Health Psychology, Global Environmental Change

boldogság boldog ember happy mosoly öröm vidámság flow be happy 12 tény örömteli pszichológia

6. Mások segítése

Sokan vélik úgy, hogy a boldogság legfőbb forrása a pénz – ez nem meglepő. Az azonban már igen, hogy ebből kiindulva néhány kutató nagyjából azt bizonyította, hogy a másokra költött pénz sokkal jobban boldogít, mint a saját magunkra fordított összegek.

Forrás: Science

7. Zene

Azok az emberek, akik zenét hallgatnak és/vagy maguk is zenélnek valamilyen formában, boldogabbak, mint a zene iránt kevésbé fogékony embertársaik. Ez azzal magyarázható, hogy a zene erőteljes hatással van a szenzomotoros és a kognitív folyamatokon túl az érzelmeinkre is. Persze nem mindegy az sem, hogy milyen zenét választunk hangulatunk javítására.

Forrás: Annals of the New York Academy of Sciences, American Journal of Public Health

8. Mosoly

A mosolygásról több ízben is kimutatták, hogy növeli a jó közérzetet – nemcsak a miénket, hanem a környezetünkben lévőkét is (az viszont nem mindegy, hogy valódi-e a mosoly vagy sem). Mosolyogjunk tehát sokat!

Forrás: Biological Psychology

9. Igazi barátok és a velük eltöltött idő

Több kutatás is kimutatta már, hogy a boldogabb emberek egyik jellemzője, hogy tartalmas baráti kapcsolatokkal rendelkeznek. Ezen kívül pedig rendkívül fontos, hogy a barátaikkal együtt töltött időt személyesen élik meg. Nem a Facebook előtt ülve, nem telefonon keresztül, hanem élőben.

Forrás: PLoS One

boldogság boldog ember happy mosoly öröm vidámság flow be happy 12 tény örömteli pszichológia

10. Írás

No de nem akármit. Az emberek, akik leírják az érzéseiket, különösképpen a pozitívakat, sokkal boldogabbak. Úgyhogy ideje tollat ragadni és leírni például azt, hogy mennyire örülünk ennek az információnak!

Forrás: Clinical Psychology Review


11. Megbocsájtás

Ha valami fáj nekünk, akkor dühösek, szomorúak vagy éppen bosszúsak vagyunk, igazságtalannak érezzük a dolgot, egyszóval negatív érzelmekkel rendelkezünk. Ezeknek van egy olyan gonosz tulajdonságuk, hogy kiszorítják a pozitív érzelmeket, azaz meggátolják a boldogságunkat. Érdemes tehát megpróbálkozni a megbocsájtással, még ha nehezünkre esik is.

Forrás: Mayo Clinic

12. Megfelelő folyadékbevitel

Közismert tény, hogy a megfelelő vízfogyasztás rendkívül fontos a szervezetünk számára. Ám általában csak az egészségügyi szempontokat szoktak előkerülni a téma kapcsán, az örömteli élettel összefüggésben már ritkábban emlegetik a vízfogyasztás jelentőségét. Pedig még az enyhe dehidratáltság is képes morcossá tenni az embert, nemhogy egy nagyobb mértékű. Éppen ezért, ha elég vizet biztosítunk a szervezetünk számára, boldogabbak leszünk.

Forrás: British Journal of Nutrition


 

A blog követése Facebookon.

0 Tovább

Közoktatásunk tönkretételének legfontosabb állomásai

KLIK, PÖCS, tankönyvtörvény és még sok-sok egyéb, ami a közoktatásunk színvonalának a rohamléptékű csökkenését szolgálták és szolgálják. Jöjjenek a közoktatásunk tönkretételének legfőbb állomásai!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

közoktatás fidesz magyar oktatás magyar közoktatás ofi pedagógus kar KLIK pedagógus képzés szakképzés NGM PÖCS élepálya életpályamodell tankönyvek kísérleti tankönyvek tankötelezettségi korhatár

Egy kicsit eltérek most a blog eredeti tematikájától, de erre alapos okom van. Nevezetesen az, hogy ami a mai magyar közoktatásban zajlik, tarthatatlan. És mint tudjuk, a közoktatáson múlik többek között, hogy milyen lesz a társadalmunk, ha úgy tetszik: mindenki másképp lesz-e egyforma, avagy ugyanolyan:

közoktatás fidesz magyar oktatás magyar közoktatás ofi pedagógus kar KLIK pedagógus képzés szakképzés NGM PÖCS élepálya életpályamodell tankönyvek kísérleti tankönyvek tankötelezettségi korhatár

2012. Tankötelezettségi korhatár leszállítása

Társadalmi szempontból sokkal nagyobb károkat okoz, mint amennyit spórolhat vele a társadalom és az állam. Egyrészt azért, mert sokkal nagyobb lesz a lemorzsolódás, és a lemorzsolódó fiatalok jó eséllyel nem fognak rendelkezni a munkaerőpiac által elvárt képességekkel, ismeretekkel. Az a plusz két év némi reményt jelentett arra nézve, hogy a szakiskolákban tanulók ezeket elsajátítsák. Azaz gyengén képzett munkaerőt bocsájtunk ki, aki nem mellesleg nagy valószínűséggel nem lesz képes alkalmazkodni a munkaerő-piaci változásokhoz. Ezenkívül a korhatárcsökkentés remek munkanélküli-generáló eszköz is egyben. Egy amerikai-izraeli közgazdász, Joshua Angrist így nyilatkozott a témáról:

„A kárvallottak jellemzően nem a leggazdagabbak lesznek, viszont ezáltal biztosan kevésbé lesznek értékesek a munkaerőpiacon, kevesebbet fognak keresni, ami az egész társadalomnak ráfizetés”


2012. KLIK

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ bevezetésénél a legfontosabb cél nyilvánvalóan a költségcsökkentés volt, ezért alapból hiánnyal indultak. Ebből a költségvetési hiányból egy-egy intézményt fenntartani képtelenség. Ráadásul a beszerzéseknél többségében hozzá nem értő személyek ülnek a székekben, az ügyintézés pedig katasztrofális. Minderről egy pályáját már elhagyó pedagógus így mesélt nekem:

„Nem tudsz vetíteni abban a teremben, pedig az óráid arra épülnek és több hónap az átfutás a bürokrácia miatt. Ezért sok tanár inkább saját pénzből megveszi a kis dolgokat (kábelek, táblafilc, kréta, stb.), hogy tudjon dolgozni. Saját költségen, és ezért is van az, hogy rá tudják mondani, hogy nincs annyi panasz a klik-re és az iskolák el vannak látva dolgokkal.”


2013. Tankönyvellátás államosítása, új tankönyvtörvény, új taneszközök

Már a 2010-es évek elején pedzegette a kormány a tankönyvellátás államosításának gondolatát, amit később meg is valósított. Felvásároltak két kiadót, illetve létrehozták – nagyjából 3 hónap alatt – a kísérleti tankönyveket. Gyakorlatilag megszüntették a többi kiadót (köztük a Mozaikot), a versenypiacot szintén. És miért? Hogy olyan tankönyvek jöjjenek létre, amelyek nemhogy tankönyvnek, még kísérleti tankönyvnek sem alkalmasak (hasonló a helyzet a több milliárdba kerülő „digitális” tananyagokkal is, amelyekre nagyjából ugyanaz áll, mint a tankönyvekre). Minderről csupán egy rövid gondolat, amelyet Szilágyi N. Sándortól még a 80-as években mondott egy konferencián, ám sajnos jelenleg is aktuális:

„Ezek a tankönyvek a mi gyerekeink elleni merényletek”

közoktatás fidesz magyar oktatás magyar közoktatás ofi pedagógus kar KLIK pedagógus képzés szakképzés NGM PÖCS élepálya életpályamodell tankönyvek kísérleti tankönyvek tankötelezettségi korhatár


2013. Pedagógus-életpályamodell

Az egyik legnagyobb változás az életpályamodell bevezetése jelentette, ami azzal kecsegtetett, hogy „egzisztenciális biztonságot” hoz majd a pedagógusoknak, kiváltképp a pályakezdőknek. Ehhez képest egy gyakornok nem kapja meg két év után a megígért emelését, ugyanis ha megcsinálja a vizsgát, akkor a következő naptári év januárjától kap emelést. Azaz 3 év múlva. Hogy arról ne is beszéljünk, hogy a pályakezdők, ha óraadóként kezdenek (ami nem ritka), akkor ezen időszak nem számít bele a gyakorlati idejükbe.

De nem csak a pályakezdők szempontjából nézve problémás a modell. A már évtizedek óta pályán lévő tanárok sem értik, hogy miért van erre szükség, kinek jó az értelmetlen dokumentumgyártás. Gyakorlatilag az egésznek semmi értelme, különösképpen azért nem, mert valójában hazugságra épül az egész. Erről blogbejegyzésében így nyilatkozik egy tanár:

„Tanár vagyok – hazudok! Ez a dolgom! Éppen ezért portfóliót írok. Én vagyok a legszebb, a legjobb, a legokosabb. 30 évre visszamenőleg is pontosan tudom, hogy mikor, milyen órákat tartottam, hisz dokumentáltam, mert már akkor ígérték, hogy ez nekem jó lesz”


2013. Nemzeti Pedagógus Kar

Az Nemzeti Pedagógus Kar egy felülről létrehozott és irányított szervezet, amely többnyire a kormányhoz lojális pedagógusokból jött létre. Ebből nem nehéz kitalálni, hogy a fő célja nem az, hogy a pedagógusokat is bevonják a döntéshozatalba (ez csupán a látszat), hanem hogy egy széles, önálló véleménnyel rendelkező értelmiségi réteget megregulázzon. Erről egy régóta pályán lévő tanár, Tóth László a következőt mondta:

„úgy szervezték, akár az előző átkosban, Rákosi és Kádár idejében: mintha alulról kezdeményezték volna. Ez számomra azt is jelenti, hogy elvből szembehelyezkedem. A tanár nem azért viselkedik úgy, ahogy egy tanárnak kell, mert ők ott fönt megmondják.”

közoktatás fidesz magyar oktatás magyar közoktatás ofi pedagógus kar KLIK pedagógus képzés szakképzés NGM PÖCS élepálya életpályamodell tankönyvek kísérleti tankönyvek tankötelezettségi korhatár
2015. PÖCS-ök felállítása, etikai kódex

A Pedagógus Önértékelési Csoport, amely a szerencsétlen névválasztás miatt már BECS (Belső Önértékelési Csoport) néven is fut, sokak szerint nem más, mint egy közönséges besúgórendszer. Ezen felül rengeteg papírmunkával is jár, és ha ez nem lenne elég, akkor itt van még az etikai kódex, amely szabályozni kívánja a tanár viselkedését, öltözködését, magánéletét. Mindezek ellen tiltakozva egy budaörsi gimnázium tanárai nyilatkozatot adtak ki, amiben többek között az írják, hogy:

"Jól emlékszünk az önbírálat hivatalos gyakorlását, valamint az egymás viselkedéséről szóló jelentéstételt etikai normaként kezelő korszakra, és nem vagyunk hajlandók részt venni ennek feltámasztásában"


2015. Szakképzés, szakképző iskolák átkerülése az NGM-hez

2015. július elsejétől több száz szakképző iskola került a KLIK-től az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) fennhatósága alá, amelyek ún. szakképzési centrumok alá szerveződtek. Ennek következtében az iskolák tagintézmények, az igazgatók jobb esetben azok vezetői, rosszabb esetben munkanélküliek lettek. És nem mellesleg mai napig nincs Szervezeti és Működési Szabályzat (SzMSz). Erről egy budapesti szakközépiskola igazgatója írt levelet, amiben így fogalmaz:

„ez sem más, mint egy jó kis hatalmi játék: lebegtetjük az állást, a megélhetést, tessék igába hajtani a fejet, így lehet igazi alattvalókat gyártani.”

Mindehhez még hozzájön az elmúlt napok két vezető híre. Az egyik, hogy a pedagógusbérek késnek, ami tovább rombolja a tanárok amúgy sem túl rózsás helyzetét és hangulatát. A másik a kilencosztályos általános iskola bevezetése, amihez két megjegyzést fűznék. Először is: Szlovákiában megpróbálták, jelenleg is ez a rendszer van, és nagyjából ugyanolyan „jól teljesít”, mint a mienk.

Másodszor, amíg ilyen feltételek és körülmények között tanítanak a tanáraink és tanulnak a diákjaink, amíg rendre elmarad a kompetenciák fejlesztése a túl sok ismeretanyag miatt, amíg hozzá nem értők ülnek azokon a bizonyos helyeken, addig nem lesz változás (tökmindegy, hogy 5 vagy 15 osztályos az iskola).

(Képek forrása: hivatlanul.com és index.hu)

15 Tovább

Gyönyörűnek tartalak, csinálnék rólad egy képet!

Te hogyan reagálnál arra, ha valaki azt mondaná neked, hogy „képeket készítek olyan dolgokról, amit szépnek tartok”, és téged szeretne megörökíteni? Egy chicagói középiskolában ez történt, az eredmény pedig igen érdekes. Pláne azoknak, akiket érdekel a testbeszéd vagy a hazugság felismerésének témaköre.                                                                                                                            

pszichológia hazugság Duchenne testbeszéd arc szépség mosoly öröm érzelmek alapérzelmek meglepettség

Az év egyik legérdekesebb projektje Shea Glover nevéhez fűződik, aki egy chicagói középiskolában fényképezte a diákokat, akiknek azt mondta, hogy „képeket készítek olyan dolgokról, amit szépnek tartok”. Az ötletgazdának az eredeti célja nem az volt, hogy az emberek reakcióit rögzítse: „egyszerűen csak a szépséget vettem fel és ez lett az eredmény” – írja. Azonban nem csupán egy egyszerű, vidám kis felvételről van itt szó. A reakciók által nagyon izgalmas viselkedésbeli jegyek, az emberi viselkedés és testbeszéd szinte mindenkire érvényes jelei figyelhetőek meg. De először is lássuk a videót:

Miután konstatáltuk, hogy egy rendkívül ötletes és pozitív videót láttunk, érdemes megfigyelni az emberek konkrét reakcióit. Ezeket alapvetően két csoportra oszthatjuk az alapérzelmek szempontjából.

Elsősorban meglepettséget és örömöt tükröző arckifejezéseket láthatunk.

Ez kettő a hat alapérzelem közül, melyek a következőek: düh, félelem, undor, meglepettség, öröm és szomorúság (egyes kutatók elkülönítik még a megvetést is, valamint a semleges arckifejezést). Bár az arcizmaink mozgatása felett van akaratlagos irányításunk, az arcunk alapvetően kettős rendszer. Általunk választott (szándékos), illetve spontán, akaratunktól függetlenül megjelenő arckifejezések alkotják arcjátékunkat. Az utóbbiak az evolúció során alakultak ki, és tulajdonképpen minden személynél azonosak. Függetlenek a nemtől, a kortól, a kultúrától, ezért hívjuk őket univerzális arckifejezéseknek. De térjünk vissza az eredeti két érzelemkifejeződésünkre.

A valódi meglepettség nagyon sokszor megjelenik a fiatalok arcán. Ennek a következő, arcunkról leolvasható fő jelei vannak: a szemöldök megemelkedése, a szemek tágra nyílása, valamint a száj nyitva maradása (gyakran csak résnyire). És ha valaki szeretné tudni, hogy a meglepettség valódi vagy mímelt, akkor nem árt azzal tisztában lenni, hogy

a valódi meglepettség nem tart tovább 1 másodpercnél.

A 3:05-től szereplő lány például gyanús, hogy nem lepődött meg valóban, hanem csupán eljátszotta az érzelmet. Sokáig tart a reakciója, a szemei sem kerekednek úgy, ahogyan a valódi meglepettségnél szokás, ahogy az például a videón 0:56-től látható. Mindez pedig egy nagyon jó támpont azoknak, akik hazugságvizsgálattal foglalkoznak.

pszichológia hazugság Duchenne testbeszéd arc szépség mosoly öröm érzelmek alapérzelmek meglepettség

A másik érzelemnél, az örömnél szintén megvan ez a kettősség, vagyis beszélhetünk valódi és hamis örömről. Ám e kettő megkülönböztetése az egyik legnehezebb feladat, mivel

(hamis) mosolyt varázsolni az arcunkra szinte bármikor képesek vagyunk.

A hazugság szempontjából kétféle mosolyt különböztethetünk meg. Az őszinte, belülről jövő mosolyt (ezt nevezzük Duchenne-mosolynak), illetve a nem őszinte mosolyt (pl. a szociális mosolyt vagy vicsort). Egy valamit ezzel kapcsolatban fontos leszögezni: ez utóbbi kategóriába nem szükségszerűen rossz és negatív mosolyfélék tartoznak. A szociális mosollyal például az együttérzésünket, jóindulatunkat fejezhetjük ki mások iránt, valamint igen nagy szerepe van a kapcsolataink épülésében, építésében.
 

Guillaume Duchenne francia neurológus és orvoskutató az 1800-as évek közepén vizsgálta az emberi arcizmok működését. Elektromos árammal ingerelte az egyes arcizmokat, és azt állapította meg, hogy a nevetés és a vicsor közötti fő különbség valójában nem a szájnál, hanem sokkal inkább a szemeknél jelenik meg. Az ezekért a mozgásokért felelős szemmozgató izmokat rendkívül nehéz akaratlagosan irányítani, illetve ezek rajzolnak ki az arcunkon kisebb-nagyobb szarkalábakat. Ez az őszinte mosoly elsődleges jele, amit száz évvel később Duchenne-mosolynak kereszteltek.

Visszatérve a valódi örömhöz és mosolyhoz, a következőkre érdemes odafigyelni.

A valódi öröm esetében megjelennek a szarkalábak, ami a fő jele az igazi mosolynak.

De ezen kívül megemelkedik az arc két oldala (a pofa rész), illetve a szemkörnyéki izmok is megmozdulnak. Mindez jól látszik például ennél a lánynál 1:20-tól. Ellenben a közvetlen utána következő lánynál a nem valódi mosoly figyelhető meg.

pszichológia hazugság Duchenne testbeszéd arc szépség mosoly öröm érzelmek alapérzelmek meglepettségVégezetül egy valamit tisztázni kell. Ahhoz nagyon szemfülesnek és tapasztaltnak kell lenni, hogy valaki felismerje a hazugságot. A szakértők mindezt évekig gyakorolják, és még így sem tudják minden esetben eldönteni, hogy mi az igazság. Tehát hiába van az igazság az arcunkra írva: mit sem ér, ha nem tudjuk olvasni megfelelően.

0 Tovább
12345
»

Mindenki másképp egyforma

blogavatar

Az emberek hülyék - gyakran mondjuk ezt a legkülönfélébb dolgok miatt. De mi vajon mások vagyunk-e? Mit mond a tudomány erről? A blog célja, hogy közéleti eseményeken keresztül mutassa be: a sok-sok köztünk lévő különbség ellenére, mégis milyen hasonlóak vagyunk.

Utolsó kommentek